12 tips om je personal brand te positioneren in de Corona Crisis
Bij het ontwikkelen van je personal branding strategie heb je waarschijnlijk nooit gedacht dat je je personal brand zou ontwikkelen tijdens de corona crisis, een wereldwijde gezondheidscrisis die ons allemaal overrompelde.
Dus wat nu? Ga je door met je personal branding-strategie of druk je op de pauzeknop? Als je doorgaat, wat gaat er dan veranderen voor jou?
In deze “Tailored Man in Blue, it is you” blog deel ik een 12-tal tips met je.
Laat ik je eerst verduidelijken wat ik bedoel met personal branding. Net zoals Heineken en Tesla een brand hebben, zo heb jij dat ook. Het is je reputatie en hoe je wordt gezien. Helaas denken sommige mensen er geen moment over na en laten ze zich door anderen definiëren. Door je personal brand te erkennen en op te bouwen, neemt je er de controle over.
De corona crisis heeft velen van ons hard geraakt en heeft definitief een streep gezet door de manier hoe we met onze “oude” bedrijfsmodellen omgaan. Met personal branding kan je je business nieuw leven inblazen. Het kan een verschil maken tussen succes en mislukking.
Het heeft dan ook geen zin om uw personal branding strategie voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Dus wat doe je nu? Pas je je aan of blijf je hangen?
Tijdens een pandemie gaat het leven gewoon door. Klassen worden virtuele klassen, evenementen worden virtuele evenementen, werknemers werken thuis en vergaderen via zoom, teams en webinars, podcasts en nieuwe social media platform als Clubhouse zijn populairder dan ooit.
Hoe zit het met jouw personal brand?
“If you don’t build a personal brand, someone else will brand you with the wrong label.”
Het is verleidelijk om tijdens deze crisis in winterslaap te blijven, maar dat is het laatste wat je moet doen!
Waarom?
De virtuele wereld is nu groter dan ooit. Met een aanzienlijke toename in het gebruik van internet en sociale media sinds het begin van de pandemie, kun je er zeker van zijn dat het grootste deel van je publiek online is, online onderzoek doet en online inhoud consumeert. Hier wil je dan ook bij zijn.
Dit is het moment om je online aanwezigheid te vergroten en het voor mensen gemakkelijker te maken jou te vinden. En als je gevonden wordt, wil je er zeker van zijn dat je personal brand positief opvalt. Dit omvat het verfraaien van je LinkedIn-profiel, het maken van relevante blogs voor jouw branche en het regelmatig bezoeken van sociale media.
Of je doel nu een verandering van baan is of simpelweg het versterken van je huidige personal brand, dit is het perfecte moment om het te doen.
Maar hoe positioneer je je personal brand precies voor maximaal resultaat tijdens deze corona crisis?
Ik deel graag 12 tips met je, waarmee je direct aan de slag kan gaan.
1. Bepaal wie je bent.
Welke kwaliteit wil je met je personal brand vastleggen? Een goede oefening is om een lijst te maken van alle bijvoeglijke naamwoorden waaraan je mensen wilt laten denken als ze je naam horen. Mijn bijvoeglijke naamwoorden zijn energiek, positief, authentiek en stijlvol. Daarnaast is mijn boodschap: Verbind, Leer, Inspireer, Groei met Stijl in je pak en wordt TAILOR over je eigen leven.
Neem vervolgens de tijd om na te denken over je personal brand door de woorden door te halen totdat je bij dat ene woord of die ene zin komt die echt de personificatie is van waar je voor staat.
2. Vertel een verhaal
Elk merk heeft een verhaal nodig. Dit vertelt mensen waar je vandaan komt en wat jouw merk drijft. Het maakt je menselijk en helpt je publiek om met je in contact te komen.
Denk na over wat je persoonlijk heeft gedreven om je personal brand te starten. Je verhaal is zo waardevol voor je merk en met het ontwikkelen ervan ontstaat er haast vanzelf een boodschap die je wilt delen met de wereld.
In de afgelopen maanden heb ik mijn TAILOR your Brand to Millions blueprint en TAILORING model ontwikkeld. In de eerste module, de Tailored Man in Blue Tranformation Formula, behandel ik de kracht van je verhaal.
Wat ik op dit moment ervaar is dat veel mensen denken dat hun talent en verhaal er niet toe doen en hetzelfde leven leiden als 10 jaar geleden. Ook zijn veel mensen op dit moment onzeker over hun toekomst. Ze werken hard, maar halen hier geen voldoening uit en raken uitgeput.
Wellicht herken je dit?
Met het opschrijven van je levensverhaal ontdek je je levenslessen en vind je je boodschap.
Dit zorgt voor een waardevolle transformatie en je zal ontdekken dat:
Je vrijheid vindt om jezelf te zijn.
Je meer mensen/klanten aantrekt.
Je meer energie hebt en groeit in zelfverzekerdheid.
Je bewustzijn groter wordt.
Je relatie met je publiek beter wordt .
Je een uniek personal brand bouwt, omdat het vanuit je eigen levenslessen ontwikkeld is.
3. Gebruik LinkedIn
LinkedIn is een essentiële tool voor iedereen die een personal brand wil neerzetten. Je kunt niet alleen inhoud zoals blogs en video’s delen, maar je kunt LinkedIn ook gebruiken om waardevolle publicaties en specifieke artikelen met je LinkedIn-publiek te delen.
Zet de juiste toon met je pagina en zorg voor een stijlvolle en omslagafbeelding. Ik beveel je Canva aan om hiermee aan de slag te gaan.
4. Wees jezelf
Mensen willen nu meer dan ooit contact maken met een mens en niet met een merk. Het komt uiteindelijk neer op jou en je waarden. Mensen moeten je als individu zien. Waar sta je voor, wat zijn je passies en hoe past dat in je merk.
Vaak proberen we te weerspiegelen wat we denken dat mensen willen zien, wat uiteindelijk kan verstoren wie we werkelijk zijn. Neem de tijd om die delen te verwijderen, zodat je publiek een authentieker beeld krijgt van wie je werkelijk bent. Die authenticiteit is het belangrijkste en zorgt ervoor dat mensen naar je trekken.
5. Profiteer van sociale media
Verfraai je sociale media-profielen om je personal brand te weerspiegelen.
Maak live video’s op Facebook, deel verhalen op Instagram, maak een YouTube-kanaal. Je kunt zelfs je eigen podcast starten. Zelfs in deze corona crisis zijn er nog veel manieren om je personal brand uit te breiden en je publiek te bereiken waar het ertoe doet.
6. Maak gebruik van video
Op dit moment missen we allemaal persoonlijke interactie. En video is voor ons waarschijnlijk de beste manier om die interactie op dit moment te brengen.
Video is verreweg de beste tool die je tot je beschikking hebt. Het stelt je publiek in staat om met je in contact te komen op een manier die onmogelijk is met geschreven inhoud. In een video kan je publiek je gezichtsuitdrukking zien, je lichaamstaal lezen en reageren op je toon. Dit alles zorgt voor een echt boeiende boodschap.
7. Deelnemen aan virtuele evenementen
Veel evenementen zijn virtueel geworden en deze evenementen hebben nog steeds sprekers en deelnemers nodig. Waarom bied je je branchekennis en spreekvaardigheid niet aan?
Als je nog niet vertrouwd bent met virtueel spreken in het openbaar, neem dan de tijd om te oefenen. Neem de tijd om aan je presentatie en onderwerp te werken om een opvallende toespraak te houden.
8. Vergroot je kennis
Op dit moment is alles wat we doen online, van Zoom vergaderingen tot contact maken met klanten. Als je niet 100% vertrouwd bent met de digitale wereld, is dit het moment om dat te veranderen.
9. Wees positief
Er valt tegenwoordig veel te klagen en we betrappen ons er allemaal op. Hoewel we allemaal de druk voelen van de lockdown, kan een negatieve kijk heel goed afbreuk doen aan of schade toebrengen aan je personal brand. Zorg ervoor dat je digitale communicatie positief en energiek is, zodat je mensen een gelukkige herinnering cadeau geeft.
10. Behoud professionaliteit
Het is gemakkelijk om dingen te laten verslappen wanneer je vanuit huis werkt. Je manier van kleden, je uiterlijke verzorging en je houding krijgen minder aandacht. Als je je professionaliteit laat glippen, kan dit een blijvende indruk achterlaten op je merk.
Begin de dag alsof je naar een belangrijke meeting gaat en je zult je beter voelen.
11. Wees consistent
Ik raad je sterk aan om in al je uitingen betreffende je personal brand consistent te zijn. Denk hierbij aan je logo, je foto, je digitale e-mailhandtekening en je blog. Het is belangrijk dat mensen je gaan herkennen en dit bereik je met een consistente uitstraling.
12. Ga netwerken
Zonder fysieke evenementen om elkaar te ontmoeten en te communiceren, kan je denken dat het onmogelijk is om te netwerken. Echter met de juiste mentaliteit en aanpak kun je juist nu succesvol netwerken.
Zelf ben ik onlangs lid geworden van Clubhouse. Een geweldig nieuw sociaal media platform, waarin je live in gesprek komt met gelijkgestemden.
En vergeet niet dat er nog steeds veel branche-evenementen zijn die naar een online platform zijn verplaatst. Profiteer van deze evenementen en zoek naar manieren om je netwerk uit te breiden.
En vergeet vooral niet te geven tijdens je online netwerk activiteiten. Anderen helpen kan op de lange termijn voor een grote boost en impact zorgen voor je personal brand.
“Personal branding begins the moment you begin to discover yourself.”
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂 “Maak maatwerk van je leven” en wordt TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak en vind Vrijheid in je leven!
Een stijlvolle groet,
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO’s, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING model versterkt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! Het gaat om jou!
Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.
Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?