Het belang van Personal Branding voor werknemers.
Personal branding is niet alleen belangrijk voor ondernemers, sprekers, coaches en artiesten. Ook voor de medewerker in een bedrijf is het raadzaam om aan zijn personal brand te werken welke in lijn ligt met het bedrijf waarvoor hij/zij werkt.
Personal branding voor medewerkers is het beeld dat medewerkers presenteren aan klanten en andere belanghebbenden. Impactvolle personal branding voor werknemers wordt gecreëerd en gevoed door een wijze en authentieke ‘people marketing’ tactiek.
Als we aan marketing denken, roept het beelden op van het promoten van een merk of dienst bij klanten, of het overtuigen van meer mensen om te kopen wat je als bedrijf verkoopt. Een belangrijke marktplaats die we echter vaak negeren, is een andere ‘markt’ die een onschatbaar potentieel biedt voor de promotie van jouw merk, namelijk je werknemers. Zij zijn de mensen die jouw merk tot leven kunnen brengen voor je klanten.
“Als een werknemers personal brand saai en onaantrekkelijk is, dan zijn de talenten en prestaties van je medewerkers dat ook.”
Het is zo belangrijk je medewerkers enthousiast te houden over wat ze doen, over de missie, visie, producten en diensten van het bedrijf. Dit geeft een bepaalde energie aan hun prestaties.
Werknemers branding is een cruciale positioneringsstrategie die kan helpen bij het bepalen van de reputatie van een organisatie. Het is het proces waarbij werknemers het gewenste merkimago overbrengen en gemotiveerd worden om dit imago met klanten, prospects en andere organisaties te delen.
Denk eens aan enkele van de software giganten als Google, Coolblue en Apple die wereldwijd worden benijd vanwege de voordelen die ze hun personeel bieden, hun coole werkplekcultuur en hoe ze innovatie bij werknemers waarderen en erkennen. De medewerkers ademen het merk uit, zowel offline als online en dit positioneert deze bedrijven als ambitieuze werkgevers.
Interne en externe merk boodschappen zullen op elkaar afgestemd moeten worden. Een verschil tussen deze boodschappen kan verwarrend zijn en kan het beeld en de integriteit van een bedrijf onder de werknemers doen verwarren. Deze verwarring kan er zelfs toe leiden dat een merk in diskrediet kan worden gebracht.
Werknemers personal branding vindt hooguit plaats bij mensen met een spraakmakende carrière binnen een bedrijf. Wil je als bedrijf echt vooruitstrevend zijn dan is het raadzaam om ook te kijken naar het opbouwen van een merkidentiteit voor alle niveaus van werknemers, inclusief de arbeiders. De arbeiders worden in het brandingsproces vaak overgeslagen. In werkelijkheid voegen arbeiders, net als elke andere werknemer, oneindig veel waarde toe aan het bedrijf en bedrijven kunnen er aanzienlijk van profiteren door een voor hen personal branding te ontwikkelen en aan te scherpen. Deze werknemers, vaak gezien als half geschoold en ongeschoold, vormen niet alleen de steunpilaar van arbeidsintensieve industrieën, maar ook van de snelgroeiende e-commerce- en logistieke sector. Het is van onschatbaar belang voor bedrijven om de manier waarop ze arbeiders zien en behandelen te veranderen en hen het gevoel te geven dat ze gewaardeerde merkvertegenwoordigers zijn, zowel om zinvolle betrokkenheid te stimuleren als om de reputatie van hun merk op te bouwen.
In de huidige virtuele wereld kan het niet waardig behandelen van arbeiders meer kwaad doen dan het goede dat voortkomt uit het bieden van de beste voordelen aan je arbeiders.
Er zijn meerdere mogelijkheden die door bedrijven kunnen worden ingezet om de branding van medewerkers te cultiveren, wat op zijn beurt medewerkers in staat stelt om de merkvisie in hun dagelijkse activiteiten na te leven.
Personeelsdatabank bouwen
Het verzamelen van gegevens van alle werknemers om een representatieve groep met vergelijkbare kenmerken te creëren, is een eerste stap bij het opbouwen van een personeelsdatabank. Zodra je als bedrijf over deze gegevens beschikt, kunnen de kernwaarden van het merk/bedrijf worden vergeleken met het gedrag, ervaringen en kenmerken van werknemers.
Op deze manier kunnen etnische en demografische factoren van bijvoorbeeld arbeiders veel informatie opleveren met betrekking tot hun levensstijl, huishoudelijke vereisten, voorkeuren, sociale behoeften en intrinsieke motivaties, wat op zijn beurt kan helpen bij het ontwikkelen van marketingstrategieën om zich te richten op een groot, tot nu toe onaangeroerd publiek.
Het fysieke, aantoonbare bewijs van iemands talent en ervaring is iets waar bedrijven op kunnen voortbouwen en dit is wat ze zal helpen bij het vestigen van hun wereldwijde identiteit als vooruitstrevende en duurzame bedrijven.
Afstemming van medewerkers met visie en waarden van de organisatie
Werknemers personal branding is de beste manier om werknemers te helpen een krachtige emotionele band te creëren met de producten en diensten die een bedrijf verkoopt. Wanneer medewerkers in het merk geloven, werken ze harder en blijven ze loyaal aan een organisatie.
Verenigd en geïnspireerd door een gemeenschappelijk gevoel van doel en identiteit, voelen ze zich zelfverzekerd en stralen ze hetzelfde vertrouwen uit in het merk naar buiten toe.
Waar bedrijven respect en waarde tonen voor hun ondersteunend personeel, blijken ze ongelooflijke merkambassadeurs te zijn voor bedrijven in onontgonnen gebieden.
Personeelswerving in overeenstemming met de organisatiecultuur
Het beoordelen van de persoonlijkheidskenmerken van potentiële medewerkers tijdens sollicitatiegesprekken om te zien hoe deze overeenkomen met de kernwaarden van een merk, helpt de unieke identiteit van een merk te behouden en te promoten. Het zal uiteindelijk wonderen verrichten voor de productiviteit en de missie van een organisatie.
Het opbouwen van vertrouwen bij de werknemers zorgt ervoor dat de merkwaarde van een organisatie zich via mond-tot-mondreclame zullen verspreiden.
Creëer een merk dat duurzaamheid biedt
Je werknemers betrekken bij het opbouwen van een duurzaam bedrijf en het bevorderen van een duurzame balans tussen werk en privé voor elke werknemer is nu essentieel voor elk vooruitstrevend bedrijf. Het respecteren van de mensenrechten en de behoeften van zijn medewerkers zorgt voor meer betrokkenheid en verbeterde productiviteit, wat op zijn beurt de loyaliteit van het merk bevordert.
Medewerkers die betrokkenheid en waardering voelen, projecteren hetzelfde beeld ook naar buiten. Elke organisatie die haar imago wil opbouwen, moet er alles aan doen om merkwaarden op te nemen in de dagelijkse ervaringen, zodat medewerkers het merk te allen tijde ‘leven’.
Rol van technologie
Technologie en sociale media heeft een grote impact op werknemersrelaties en branding en maken de betrokkenheid van medewerkers grenzeloos. Technologie kan worden gebruikt om samenwerking te bevorderen, de balans tussen werk en privéleven te verbeteren en organisaties in staat te stellen efficiënt te communiceren.
Als de juiste technologie wordt gebruikt, kan dit de betrokkenheid van medewerkers en dus merk marketing enorm helpen.
Veranderende technieken voor de personal branding van werknemers
Blogs, posts of podcasts van werknemers over dingen die ze op het werk hebben geleerd of dingen die ze over hun werkgever willen delen, bieden meteen een persoonlijk kijkje in het merk. Als een werknemer een groot netwerk heeft, heeft dit zijn eigen unieke voordeel. Maar ook zelfs werknemers van wie de netwerken hechtere vrienden- en familiekringen zijn, bieden een enorme sociale-media marketingwaarde voor elk merk.
Bekijk hoeveel nieuwe startups sociale media gebruiken om de werkplek op Instagram, LinkedIn en Twitter te presenteren via hun medewerkers. Op coole en trendy werkplekken komen werknemers vaak in de verleiding om foto’s en video’s van hun werkleven te delen met authentieke previews van de werkomgeving.
Kortom: Wil jij als bedrijf een betere reputatie opbouwen en meer impact maken. Help je medewerkers met het ontwikkelen van een uniek en authentiek personal brand.
Het vertaalt zich automatisch in het aantrekken en behouden van het juiste talent dat een organisatie helpt te positioneren als werkgever en daarmee als merk bij uitstek.
You and your people are the brand!
En dan is er nog een ander groot voordeel van Personal Branding onder werknemers.
Mocht je onverhoopt je baan kwijt raken? Je personal brand neem je altijd mee je toekomst in. You are the future and the future looks good.
Hoe ziet de personal branding van je medewerkers in jouw bedrijf eruit?
Ik wens je veel succes met het ontwikkelen van personal branding in jouw bedrijf!
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂
“Maak maatwerk van je leven” en word TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak en word de TAILOR over je eigen leven!
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO’s, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING model versterkt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! Het gaat om jou!
Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.
Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?