Maak je publiek wakker met wie jij werkelijk bent.
Voorbij zijn de dagen dat je geloofwaardigheid afdwingt met een strak pak en een stropdas.
Voorbij zijn de dagen dat degene die het hardst schreeuwt alle aandacht krijgt.
Voorbij zijn de dagen dat ouderwetse marketing trucs nog werken.
Tegenwoordig draait het bij geloofwaardig willen zijn om authenticiteit. Het gaat om echtheid en mensen geloven en vertrouwen andere mensen die onbewerkt en kwetsbaar durven te zijn en overkomen als echt, herkenbaar en waar.
Het “altijd gepolijste” imago en de overdreven gerepeteerde presentatiestijl komt over als nep en verzonnen. Het creëren van een super gepolijste, perfectionistische persoonlijkheid vormt in feite een barrière tussen jou en je publiek. Iedereen weet dat zelfs de meest succesvolle mensen ter wereld niet perfect zijn. Dus als je perfectie probeert na te bootsen, helaas!
“Als ze je niet vertrouwen, zullen ze zeker niet bij je kopen”.
Je kent vast wel iemand uit je omgeving die een personal brand heeft opgebouwd, waarvan je weet dat hij/zij probeert iemand te zijn die hij/zij niet zijn? Het zal ook niet lang duren voordat andere mensen erachter komen.
Alles draait uiteindelijk om authenticiteit en integriteit.
Authenticiteit is een van je grootste troeven en is het sterkst als onderscheidende factor.
Veel mensen geloven dat het niet mogelijk is om een sterk personal brand op te bouwen in een branche, waar iemand anders al een sterk personal brand heeft opgebouwd. Ze denken dat er niemand op hen zit te wachten omdat iemand anders al vol passie en gedrevenheid een plek in jouw branche heeft verworven. Als je denkt dat dit waar is, kan ik je geruststellen. Ook voor jou is er een plek.
Het is niet nodig om je te kleden, te gedragen en te praten als die bekende persoonlijkheid in jouw branche. Het is niet nodig om sterke personal brands te kopiëren. Het gaat erom dat je consistent bent in ‘te zijn’ wie je werkelijk bent en je eigenheid te tonen.
Afgelopen week las ik een waardevolle blog van Marijke Pijler van Brand Density. Zij schreef onder andere over het vuurvliegjes-syndroom. Graag deel ik haar woorden met je:
Een vuurvliegje, ‘hoe is het toch mogelijk’ geeft licht in het donker. Dat is vaak hoe we als ondernemers en marketeers naar onze producten en organisaties kijken. We weten en voelen hoeveel werk erin zit en kennen de waarde van onze producten en diensten. Naar onze beleving steekt die aardig af tegen de omgeving, maar uiteindelijk vliegt het vuurvliegje gewoon in een zwerm van andere vuurvliegjes, ‘de categorie’ genoemd. Die allemaal knipperen in het donker om aandacht en zich op een positioneringsmatrix ophopen als vliegenpoepjes, ergens rondom het midden.
Je authentieke personal brand is wat je onderscheidt. Probeer niet iemand anders te zijn. Wees trouw aan jezelf, je vaardigheden en je expertise. Authenticiteit in het bedrijfsleven is een onzichtbare maar enorm krachtige tool bij strategisch en consistent gebruik.
“Authenticiteit is doen wat je belooft en zijn wie je ‘echt’ bent”
Authenticiteit is een mix van drie kernwaarden. De belangrijkste waarden waaruit authenticiteit bestaat, zijn: transparantie, kwetsbaarheid en integriteit.
Een van de beste en gemakkelijkste manieren waarop je je authenticiteit kunt tonen bij het opbouwen van personal brand, is door je verhaal op een krachtige manier te leren vertellen. In het afgelopen jaar leerde ik mijn verhaal te vertellen en heb ik ook geleerd dat we allemaal een mooi verhaal hebben te vertellen. Op dit moment help ik 6 ambitieuze ondernemers met het ontwikkelen van hun eigen verhaal en ik zie het transformatieproces wat er ontstaat. Dit is zo mooi om te zien en te ervaren.
Transparant zijn over je pad naar succes, en kwetsbaar over de strijd en ontberingen die je onderweg tegenkwam, maakt je menselijk en herkenbaar. Bij strategisch en consistent gebruik in je inhoud, je boodschap en dagelijkse interacties met mensen, is authenticiteit als een supermagneet die mensen naar je merk trekt.
Het is echter belangrijk om op te merken dat meer niet altijd beter is als het gaat om transparantie en kwetsbaarheid.
Je wilt niet zo kwetsbaar en transparant zijn over elk detail van je strijd zodat het mensen wegjaagt. Je hoeft niet al je vuile was te luchten om als kwetsbaar en transparant over te komen. Het is belangrijk om dat evenwicht te vinden. Weet hoe kwetsbaar en transparant je moet zijn om verbinding te maken met je publiek.
De tweede grote troef om je publiek wakker te maken is integriteit.
Authenticiteit bestaat niet zonder integriteit. Authenticiteit wordt overboord gegooid wanneer mensen je integriteit in twijfel trekken. Mensen willen zaken doen met mensen die doen wat ze zeggen dat ze zullen doen, die erom geven en de juiste bedoelingen hebben en die gepassioneerd zijn over wat ze doen.
Laat je elke dag zien als je beste zelf, kom opdagen om mensen te helpen, wees onbeschaamd jezelf, laat je liefde voor mensen en wat je doet doorschijnen in elke interactie die je hebt. Begin met het opbouwen van je authentieke personal brand.
Ik wens je een mooie reis naar een leven waarin je je echtheid ontdekt en bijdraagt aan de wereld en niet meer hoeft te leveren.
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂 “Maak maatwerk van je leven” en wordt TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Pak en word de TAILOR over je eigen leven!
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO’s, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING model versterkt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! Het gaat om jou!
Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.
Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?