Personal branding strategieën voor vrouwen in het bedrijfsleven. De wereld heeft jou nodig!
Personal branding voor vrouwen is van cruciaal belang voor zakelijk en persoonlijk succes om je merk op te bouwen. Wanneer je je personal brand afstemt op je zakelijke merk is de kans veel groter dat je niet alleen contact maakt met de juiste mensen, maar ze ook verandert in enthousiaste fans. Bouw je bedrijf op met deze tips voor personal branding.
Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken, een uitspraak die je veel hoort en die natuurlijk waar is.
Als eigenaresse van een winkel, weet je dat als iemand bij zijn eerste bezoek aan je winkel een negatieve ervaring heeft, hij/zij meteen wegloopt en waarschijnlijk nooit meer terugkomt. Misschien vertellen ze het zelfs aan een paar vrienden.
Maar als ze de tijd van hun leven hebben bij hun eerste bezoek aan je winkel, heb je een trouwe klant voor het leven. En nogmaals, misschien vertellen ze het zelfs aan een paar vrienden.
Maar hoe zit het als je een vrouw bent die met mensen werkt? Als je een vrouw bent die een leider, een spreker, een auteur, een entertainer, een coach hoopt te worden?
Hoe een personal branding plan je bedrijf ten goede komt?
Naar alle waarschijnlijkheid heb je veel werk en tijd besteed om je bedrijf op te bouwen. Je hebt een logo ontwikkeld en een professionele website die daarbij past.
Echter, je bedrijfsmerk is slechts het halve werk. Als je wilt opvallen en je ideale klanten wilt bereiken, is het raadzaam om minstens zoveel energie te steken in het begrijpen, ontwikkelen en onderhouden van je personal brand.
Hoewel personal branding van cruciaal belang is voor alle zakenmensen van alle geslachten, is de realiteit dat vrouwen zo vaak geconditioneerd zijn om zachtmoedig en mild te zijn.
Iedereen kan profiteren van de tips die ik ga delen, maar met name vrouwelijke ondernemers raad ik ten zeerste aan om deze blog te lezen, zodat ze het vertrouwen kunnen krijgen om zich uit te spreken en op te vallen!
Waarom heb je een personal branding strategie nodig?
Vrouwen vragen me vaak: “hoe draagt een personal brand bij aan mijn bedrijf”?
Personal branding kost werk en moeite en veel ondernemers zijn enkel bezig op ROI. Ze willen weten hoe een personal brand hun bedrijf ten goede kan komen, voordat ze er tijd in investeren.
In één van mijn trainingen stel ik altijd de volgende vraag: “Wat kost het je om geen actie te ondernemen op basis van je visie en dromen?" Wat ik met deze vraag probeer vast te stellen, is de KOI, de kosten van inactiviteit.
De KOI is groter dan de ROI. Je kunt de hele dag ROI (rendement) verkopen, je weet nu echter niet wat mensen gaan doen en krijgen. Werken aan een personal branding strategie levert uiteindelijk veel rendement op. Het is een leerzame en duurzame reis, waarbij je jezelf als ondernemer beter leert kennen.
"Je personal brand is een weergave van je bedrijf en mensen zullen je dienovereenkomstig beoordelen".
De realiteit is dat mensen een boek beoordelen op zijn omslag.
Het ontwikkelen en creëren van een personal brand is als een dekmantel voor jouw bedrijf. Je wilt dat die omslag niet alleen opvalt, maar ook een echte weerspiegeling is van wie je bent en waar je bedrijf om draait.
En of het nu intuïtief of direct is, de meeste mensen geloven dat hoe je één ding doet, is hoe je alles doet. Als je personal brand lukraak gekozen is, lui is of niet bestaat, zal dat een weerspiegeling zijn van je bedrijf, of je het nu wilt of niet.
Aan de andere kant, wanneer je je personal brand afstemt op je zakelijke merk, is de kans veel groter dat je niet alleen contact maakt met de juiste mensen, maar ze ook verandert in enthousiaste fans.
Dat is dus het ‘waarom’ van het ontwikkelen van een personal branding strategie.
Hoe ontwikkel en bouw je een personal brand?
Een personal brand ontwikkelen
Als elke reis met een enkele stap begint, dan is de eerste stap van deze reis het omarmen van je personal brand. Dat betekent vertrouwen hebben in wie je bent. Dit vraagt om echtheid. Eerlijkheid is belangrijker dan al het andere in personal branding. Oprecht zijn bouwt vertrouwen op en vertrouwen bouwt klanten op.
In het algemeen vinden vrouwen dit moeilijk omdat zij vaak zijn opgevoed om mensen te plezieren en alles voor iedereen te doen. Om deze reden is het van belang om rekening te houden met je doelgroep. Bij het opbouwen van je persoonlijke brand en je bedrijf raad ik je aan je je ideale klant definiëren. En realiseer je dan dat alleen jouw ideale klant ertoe doet.
Niet iedereen hoeft je aardig te vinden, dat is oké. Onthoud dat de mensen die jouw personal brand niet omarmen, hoe dan ook nooit klanten zullen zijn.
Wees dus zeker van wie je bent. Bezit je persoonlijkheid en wees niet bang om het met de wereld te delen. Omarm wat jou uniek maakt en deel het met de wereld.
Met mijn TAILORING model help ik ambitieuze, ondernemende vrouwen met een gepassioneerde missie aan een authentiek personal brand, een magnetiserende brandstory en een krachtige boodschap aan de wereld. De wereld heeft behoefte aan XX leiderschap en heeft jou nodig.
Het is zo krachtig om vrouwen te helpen hun 'aha'-moment te hebben om kristalhelder te worden over wie ze zijn en wat ze te bieden hebben.
Onlangs was Monique van der Weijden mijn gast in “The Tailored Man in Blue, it is you” podcast. Monique is een vrouw die haar personal brand leeft, eet en ademt. Altijd de 'lady in red' en handelend vanuit haar wilde hart. Monique is een lichtend voorbeeld van het integreren van haar personal brand met haar bedrijf en haar hele leven.
Zo ook Saskia Kroes wiens missie het is om de gezondheidszorg gezond te maken. Op dit moment maakt zij grote stappen en leeft ze haar missie.
Ze heeft ook een krachtig personal brand ontwikkeld, die van professionaliteit, zorg en gratie doordrenkt is met alles wat ze doet. Dit omvat regelmatige inzichtelijke blogs en een langdurige en consistente aanwezigheid op sociale media die haar tot een leider maakt.
En zoals ik al heb besproken, is het belangrijk om volledig te omarmen wie je bent.
Heb je een speelse kant, laat dan je speelse kant zien. Al biedt jouw bedrijf serieuze diensten aan ondernemers die hun communicatieve vaardigheden willen verbeteren, jouw speelsheid kan ervoor zorgen dat het een aanstekelijke luchtigheid in je werk teweeg brengt waar je klanten dol op zullen zijn.
Dus in plaats van jezelf in de rol van 'serieuze zakenvrouw' te dwingen, omarm je wie je echt bent, met een aanwezigheid op sociale media die de leuke, gezellige en speelse persoon weerspiegelt die je bent.
Begrijp me echter niet verkeerd: Jij bent ongetwijfeld een super serieuze ondernemer en een volmaakte professional die ook ongelooflijk inzichtelijke tips en strategieën deelt om jezelf te vestigen als een expert in jouw vakgebied.
Maar dat betekent niet dat je je personal brand moet ‘faken’ in iets dat je gewoon niet bent.
Personal Branding tips voor vrouwen in het bedrijfsleven.
Als je eenmaal een beetje duidelijkheid hebt over je personal brand, wat komt er dan?
Graag deel ik enkele bewezen manieren om je personal brand op te bouwen:
Optimaliseer sociale media
De beste manier om sociale media effectief te gebruiken in je marketing is door consistent te zijn en authentieke betrokkenheid te creëren.
Sociale media is geen middel om je bedrijf te verkopen. In plaats daarvan biedt het een geweldige kans om jouw personal brand te delen. Kies voor een consistente aanwezigheid op sociale media om jouw persoonlijke naamsbekendheid op te bouwen en te verbeteren en een 'know, like and trust' factor bij je volgers te ontwikkelen.
Ontwikkel een waardevolle content strategie
Een goede content strategie is om zoveel redenen belangrijk, waaronder het vestigen van jouw personal brand en bedrijf. We kennen allemaal de uitdrukking ' content is king', dus het zou geen verrassing moeten zijn dat goed geschreven inhoud een van de belangrijkste elementen van jouw website en marketing is.
Nu zal de juiste content strategie er voor verschillende bedrijven anders uitzien. Het kan zijn:
Website inhoudWebinar registratie pagina'sProduct- en service verkooppagina'sBlogs en nieuwsbrief artikelenE-mailmarketing en nieuwsbrievenBerichten op sociale mediaPersberichten
Uiteindelijk moet het doel van alle inhoud zijn om jouw merk onder de aandacht te brengen, meer klanten aan te trekken, conversies te genereren en uiteindelijk meer omzet te genereren, zodat je deze opnieuw kan investeren in jouw groei als leider.
Accepteer lof met gratie
Ik vermoed dat dit iets is waar veel vrouwen mee worstelen. Het is soms moeilijk om op een compliment te reageren, maar ik raad je ten zeerste aan even de tijd te nemen en het te accepteren. Een deel van het bezitten van wie je bent, is dankbaar zijn als mensen het herkennen.
Dus in plaats van terug te deinzen en complimenten af te wijzen, accepteer lof met gratie.
En schuw je prestaties ook niet! Je prestaties hebben niets te maken met opscheppen, wanneer je gewoon je prestaties benoemt en ze voor zichzelf laat staan.
Vind je doelgroep
Omring jezelf met je doelgroep. Op die manier is de kans groter dat je tijd doorbrengt met mensen die eerder reageren op jouw personal brand.
Niet iedereen spreekt iedereen aan, dus plaats jezelf op plaatsen waar je ideale klanten aanwezig zullen zijn. Water mengen met olie levert alleen maar onnodige problemen op.
Door jezelf in de juiste setting te plaatsen en jezelf te laten schitteren met een sterk personal brand, leid je jezelf naar je ideale klanten. Het tegenovergestelde, alles proberen te zijn voor alle mensen, leidt alleen maar tot hindernissen die het best vermeden kunnen worden.
Je kan contact maken met je doelgroep tijdens netwerkevenementen en onderschat niet het belang van een geweldige Facebook-groep!
Werk met een merkexpert
Als je een ondernemer bent, twijfel ik er niet aan dat je goed bent in wat je doet. Maar wat je wellicht doet, heeft niets te maken met branding en marketing.
Onthoud dat personal branding veel tijd en moeite kost. Het kan ook een beetje intimiderend zijn en er is moed voor nodig.
Je besteed je boekhouding ook uit als de cijfers je scheel maken, evenzo is het vaak een goed idee om je branding en marketing uit te besteden als je het gevoel hebt dat je het te druk hebt, of als je gewoon geen tijd hebt om je aan dit belangrijke werk te wijden.
Kortom, ben jij:
De coach die een verschil wil maken of een leven wil veranderen. De spreker die zijn stem wil delen met de wereld. De expert die niet langer het best bewaarde geheim in zijn vak wil zijn. De ondernemer die het beu is om tijd te ruilen voor euro’s. De kunstenaar en entertainer die zegt: ‘Ik heb een echte stem en boodschap in me, en het is tijd om te stoppen mezelf uit te hongeren en daadwerkelijk betaald worden voor mijn kunst.
En herken je deze problemen?
Je leeft in een zelf ontworpen systeem dat niet meer werkt. Je hebt niet de levensstijl die je wilt. Je hebt geweldige ideeën, maar je voert ze niet uit. Je kan jezelf moeilijk er toe zetten om dingen voor jezelf te doen. Je weet dat het je enorm goed zou doen als je bepaalde dingen in je leven zou veranderen, maar je doet het niet. Je wil meer in het leven, maar je bent jezelf een beetje kwijt.
Ik nodig je graag uit voor een kennismakingsgesprek, waarin ik je kan helpen om actie te ondernemen op basis van je visie, dromen en verlangens.
Graag help ik je met het ontwikkelen van jouw authentieke personal brand, welke je helpt de leiding te nemen over je eigen leven en vrijheid te vinden om jezelf te zijn.
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :) “Maak maatwerk van je leven” en word TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Maatpak en word de TAILOR over je eigen leven!
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, directeuren, ondernemers en leidinggevenden in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over hun eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING concept helpt Edgar CEO's, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers o.a. hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!
Maak maatwerk van je leven en word de TAILOR over je eigen leven.
Het TAILORING concept omvat de volgende stappen: Word de Tailor over .......
1. Je Talenten
2. Je Attitude
3. Je Imago en Identiteit
4. Je Leiderschap
5. Je Continue Ontwikkeling
6. Je Relaties en Resultaten
7. Je Invloed en Impac
t8. Je Netwerk en Nieuwe klanten
9. Je Groei en Gezondheid
Het is mijn missie om je te helpen " maatwerk van je leven” te maken, zodat je de TAILOR wordt over je eigen bestaan en bewustzijn en je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.