Waarom je als ondernemer aan je personal brand imago zou moeten werken.
Een succesvol bedrijf opbouwen is een uitdaging, maar voor je medewerkers, leveranciers en klanten ben jij degene die leidt. Graag vertel ik je waarom je meer aandacht moet besteden aan je personal brand imago als je succesvol wilt zijn in het bedrijfsleven.
Tegenwoordig zijn er overal ter wereld ondernemers die populairder zijn dan de president van een land. We erkennen ze voor het zakelijke succes dat ze hebben gehad en het lijkt erop dat alles wat ze aanraken in goud verandert. Ik heb het over mensen zoals Elon Musk in de Verenigde Staten, Jack Ma in China, John de Mol in Nederland en de lijst gaat maar door. Misschien heb je wel iemand anders in gedachten.
Hoeveel weten we over de bedrijven die deze mensen hebben opgericht? Elon Musk is bijvoorbeeld medeoprichter van zeker acht bedrijven, Jack Ma en John de Mol hebben ook meerdere bedrijven opgericht. Slechts één of twee bedrijven van deze ondernemers zijn het populairst en bij ons bekend. De echte vraag is: weet je hoe vaak andere bedrijven die ze hebben opgericht hebben gefaald? Wat als ik je vertel dat ze vaker hebben gefaald dan dat ze zijn geslaagd?
Ondernemers hebben vaak rolmodellen, mensen die hen inspireren om te ondernemen, want als zij het kunnen, kunnen wij dat ook. Dit is waar de rol van personal branding om de hoek komt kijken. Naarmate je verder komt en je merk opbouwt, zullen meer mensen kunnen zien waartoe je in staat bent. Op deze manier kan je op de lange termijn meerdere successen creëren. Er zal een punt komen dat je mislukkingen niet relevant zullen zijn, maar je heden en toekomst dat wel zijn. Voor die bedrijven die de bewondering hebben gewekt voor hun succes zal bijna alles wat je daarna onderneemt slagen. Jij bent de belangrijkste promotor die je bedrijf meer zichtbaarheid zal geven.
Het probleem is dat het bouwen van een personal brand imago een stuk moeilijker is dan het bouwen van een merk voor een product of dienst en dat je praktisch vanaf nul moet beginnen. Hoewel sociale netwerken en digitale media het tegenwoordig gemakkelijk maken om dit met weinig financiële middelen te doen, zijn er natuurlijk gespecialiseerde diensten die je kunnen helpen.
Het eerste wat je jezelf moet afvragen is wat je wilt overbrengen, waar je om herkend wilt worden en waar je op gezocht wilt worden.
In mijn geval als ondernemer, heb ik in het verleden een aantal bedrijven kunnen oprichten, zoals Edgar N. Lifestyle for Men, Edgar N. for Women, Edgar N. Sport, Ecologic Republic en ER Company. Vier van deze bedrijven mislukten en ik weet nu ook waarom. Ik was enkel en alleen bezig met de buitenkant en zakelijke groei. Ik vergat te investeren in mijzelf en in mijn personal brand imago, maar gelukkig gaat mijn motivatie om mijn personal brand imago te creëren verder dan deze bedrijven.
Naast mijn bedrijf heb ik in de afgelopen 12 jaar meerdere opleidingen en trainingen gevolgd op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, imago en personal branding. Ik heb geïnvesteerd in mijzelf in plaats van in mijn bedrijf. Ik heb de dingen gedaan die men niet van mij verwachtte als ondernemer in de kledingbranche. Ik wilde me als ondernemer graag ontwikkelen en geloof daarom in de balans tussen theorie en praktijk.
In het afgelopen jaar ontstond mijn urgentie om mijn personal brand imago op te bouwen en besteedde ik daar veel tijd aan. Ik ben dagelijks bezig met het ontwikkelen, onderhouden en laten groeien van mijn personal brand. Op mijn sociale media kanalen LinkedIn, Facebook en Instagram heb ik een verandering ondergaan in wat ik schrijf, wat ik post en deel naar mijn sociale netwerken omdat ik mezelf gewoon afvroeg wat ik nou echt wilde. De komende 15 jaar hetzelfde blijven doen op dezelfde manier dat ik het altijd deed of de komende 15 jaar hetzelfde anders gaan doen door mezelf te veranderen. Ik ben me zelfs anders gaan kleden door één duidelijke stijl te kiezen en deel deze gedachte met mijn cliënten.
De resultaten zijn in een jaar al aanwezig. Ik heb afgelopen week mijn 32 podcast opgenomen, ik was vorige week te gast in de podcast Sales Toppers van Bas Resink, ik heb mijn TAILORING model ontwikkeld, ik coach, ik blog en iedere week ontvang ik daarnaast ook mijn cliënten voor stijlvolle maatkleding. Mijn identiteit is verandert en mijn zichtbaarheid is enorm gegroeid doordat ik ben gaan werken aan mijn personal brand imago.
Als ondernemer leert niemand ons echt om je personal brand imago als merk te verkopen.
Je kunt als ondernemer met of zonder studie beginnen, maar je belangrijkste focus zal in eerste instantie zijn om je bedrijf en het merk dat het vertegenwoordigt op te bouwen en niet alleen je personal brand imago als de oprichter.
Academici leren om wetenschappelijke studies uit te voeren op basis van bewijs en dit te presenteren aan de wetenschappelijke gemeenschap totdat het uiteindelijk een publicatie in een tijdschrift of boek oplevert.
Ondernemers leren over het algemeen niet om een personal brand imago te ontwikkelen in een niche waarin ze willen uitblinken. Veel ondernemers starten een bedrijf om er uiteindelijk geld mee te verdienen, maar vragen zich te weinig af wat ze kunnen bijdragen met alle kennis, ervaring en uitstraling die ze als ondernemer hebben opgebouwd.
Als je een product op de markt brengt, moet je onder meer rekening houden met het design, het merk en de kwaliteit. Ook voor je personal brand moet je een imago opbouwen dat is afgestemd op wat je wilt overbrengen. Je imago speelt een belangrijke rol en het mooie is dat je hieraan kunt werken.
Als ondernemer kun je een vergelijkbaar product hebben als een ander, maar als je een beter imago hebt dan de ander, zal het product aantrekkelijker zijn. Liefde op het eerste gezicht bestaat en ik geloof dat het bouwen van een personal brand imago essentieel is om dat doel te bereiken.
Nu vraag je je wellicht af: “Wat bedoel je met personal brand imago en hoe weet ik of ik het goed doe”?
Allereerst heb je binnen je bedrijf al een imago dat je misschien niet helder hebt, maar degenen die met je samenwerken, zien jou als de leider die de strategische rol in de groei van het bedrijf draagt.
Neem die rol aan en kleed je op een manier die je vertrouwen en veiligheid geeft die je kunt overbrengen, onthoud dat jij degene bent die onderhandelt over contracten, persberichten, verkopen sluit of deelneemt aan een tentoonstelling.
Zorg voor de inhoud die je publiceert
Bij het maken van inhoud denken we soms dat we een grafisch ontwerper moeten inhuren, maar dat is niet nodig. In digitale media gaat content verder dan het creëren van afbeeldingen met inspirerende zinnen of opvallende ontwerpen. Maak je inhoud authentiek en echt. Het kunnen je foto's zijn die je uploadt, video's, verhalen, blogs, podcasts en zelfs nieuws dat je deelt vanaf andere pagina's.
Onthoud dat iedereen die je volgt in digitale media, je volgt omdat ze geïnteresseerd zijn in het soort inhoud dat je deelt. Wanneer dit altijd heel willekeurig is, zal je bericht niet duidelijk zijn, je moet het verkleinen tot een enkel onderwerp. Dit maakt alles een stuk gemakkelijker en duidelijker.
Er zijn ondernemers die ervoor kiezen om een profiel aan te maken dat los staat van het persoonlijke profiel om onderscheid te maken tussen wat in het een en het ander wordt gepubliceerd.
Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om mijn persoonlijke accounts te gebruiken om mijn merk te creëren, de mensen die mij al volgden hebben me zien groeien en het wekt vertrouwen om als expert te spreken over het onderwerp Experience Tailoring dat ik zelf positioneer. In jouw geval wil je bijvoorbeeld laten weten dat je ondernemer bent van een startup in de financiële sector en dan zou het passend zijn om de financiële inhoud, het werkgebied, nieuwe contracten die zijn bereikt, kapitaalrondes die je krijgt, enz. te delen.
Het belangrijkste idee van de inhoud die je publiceert, is dat je consistent, congruent en innovatief bent. Dat wil zeggen dat het geen sporadische publicatie is, maar dat wie je volgt hoopt dat je op een dag van de week of misschien wel dagelijks iets gaat publiceren dat hem interesseert en inspireert over het onderwerp waarop hij wacht.
Door dit te doen, op het gebied van authentieke personal branding en Experience Tailoring, heb ik gemerkt dat wat het meest werkt, is om dit op een zo natuurlijk mogelijke manier te doen en stukjes van je leven met betrekking tot zaken of ondernemerschap te delen.
Het heeft mij tot nu toe een rijker, wijzer en gelukkiger mens gemaakt. Ik wens jou dit ook toe.
Wil jij graag werken aan je personal brand imago? Ik nodig je graag uit in mijn "The Tailored Man in Blue, it is you" showroom voor een opbouwend en inspirerende kennismaking.
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :)
“Maak maatwerk van je leven” en word TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Maatpak en word de TAILOR over je eigen leven!
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING model helpt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!
Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?