Wat is jouw excuus? Om het niet te doen!
Vorig jaar rond deze tijd had ik met mezelf afgesproken om mijn eerste online workshop te geven. Naast mijn mooie beroep als maatkleding specialist, sprak ik het verlangen uit om trainer en coach te worden. Natuurlijk horen daar (online) workshops bij en ik heb dagen gewerkt en geploeterd om een goede online workshop te creëren. Ik heb deze wel 10 keer doorgenomen en dingen aangepast en verbeterd. Om heel eerlijk naar je te zijn, ik heb tot op heden de online workshop nog steeds op onhold staan.
Wat is het toch wat mij beschermt en tegenhoudt om mijn online workshop niet te lanceren? Wat is de reden om iets niet te doen en mezelf voor de gek te houden? Wat is de reden dat ik iedere keer weer luister naar dat stemmetje dat tegen me zegt: “Ed, wacht er nog even mee, dit is niet het juiste moment”.
Vasthouden aan je excuses, we (her)kennen het allemaal. We willen graag iets, maar we doen het niet en uiteindelijk belanden voorgenomen acties op de wachtlijst of in de prullenbak.
Excuses zijn niets anders dan een schijnveiligheid en een schijnzekerheid die een rem zetten op je ontwikkeling. Naar alle waarschijnlijkheid herken je onderstaande excuses:
Het is te moeilijk voor mij.
Het is te riskant om eraan te beginnen.
Ik heb er geen aanleg voor.
Ik heb er niet genoeg energie voor.
Ik moet het helemaal alleen doen, niemand helpt mij.
Het is mij niet gegund.
Ik ben te druk.
Ik ben het niet waard.
Herken je één van deze excuses? Welke excuses gebruik jij?
Excuses zijn uiteindelijk geïnfecteerde gedachten die je tegenhouden om je te ontwikkelen en een stap vooruit te zetten.
Vaak denk ik terug aan de ervaringen die ik in het afgelopen anderhalf jaar heb gehad, maar ook aan de ervaringen die ik heb laten liggen. Wat scheidt de dingen die ik wilde doen en deed, en de dingen die ik wilde doen en niet deed? Toen realiseerde ik me dat ik alles heb gedaan wat ik wilde doen. Iedere week schrijf ik een blog waar ik veel van leer. Iedere week ontvang ik een inspirerende gast in mijn podcast wat mij veel energie geeft. In het afgelopen jaar ontwikkelde ik 2 trainingen en vergrote ik mijn zichtbaarheid op sociale media door waarde te delen. Ik coach gratis 5 personen die ook een verlangen hebben en geniet hiervan. Ik liet me hierbij niet tegenhouden door tijd, geld, bekwaamheid of wat dan ook. Ik deed het omdat ik een verlangen heb om nieuwe ervaringen in mijn leven toe te laten.
En ja, die online workshop komt er wel; het zaadje is reeds gepland.
Waarom laten mensen zich door excuses weerhouden om iets te doen wat ze “echt” willen doen?
Het is uiteindelijk simpel: ze willen het echt niet doen of ze zijn bang. Ze verschuilen zich achter wat lijkt op legitieme excuses zoals geld, tijd, bekwaamheid, verantwoordelijkheid, familie, kinderen, enz. Meestal zijn ze zich echter niet bewust van de echte redenen waarom ze de ervaring niet manifesteren.
Is het dat er te veel obstakels voor je waren om te overwinnen? Als dit waar is, wat voor leven heb je dan gecreëerd? Je hebt een baan die bijna al je tijd opslokt. Je betaalt voor je auto die je naar je werk brengt, je betaalt voor de kleding die je draagt om te werken, je betaalt voor het huis waarin je slaapt terwijl je weer wacht om naar je werk te gaan. Hoe voelt dit leven? Het is prima om je volledig in je werk onder te dompelen, maar niet ten koste van de onbeperkte ervaringen die het leven voor je in petto heeft.
Het leven draait om ervaring, niet om routine.
Het leven gaat over zelfreflectie om te begrijpen wie je werkelijk bent.
Aandacht is hierin het sleutelwoord. Het is zo fijn om je minder druk te maken om de details en meer te investeren in het ontdekken van de simpelheid van het leven en dat toepassen in elk moment dat er is. Als je dag na dag, jaar na jaar dezelfde ervaringen blijft hebben, heb je je bewustzijn belemmerd. Als je zo'n leven hebt gecreëerd dat je de dingen die je echt wilt niet kunt nastreven, wat voor leven is dat dan?
Wat maak jij tot het middelpunt van je leven?
Behoud van je bezittingen, behoud van je comfort of behoud van levenservaringen?
Vaker wel dan niet verschuil je je achter smoesjes omdat je geen moeite wilde doen, je gehecht bent aan de dingen zoals ze zijn. De redenen zijn meestal onbewust vanwege het gemak en de acceptatie van de excuses van het leven. Maar deze excuses maken deel uit van de slachtoffermentaliteit.
Als je een bepaalde ervaring niet nastreeft, moet je eerlijk zijn tegen jezelf. Je verschuilt je achter onvoldoende middelen, verantwoordelijkheid, familie, kinderen, enzovoort. Ik zeg niet dat we als mens geen verantwoordelijkheden hebben, maar we verzinnen wel makkelijke excuses. Deze excuses maken deel uit van de slachtoffermentaliteit.
Hoeveel mensen zeggen wel niet: "Ik wil reizen, maar ik heb een kind, niet genoeg geld, niet genoeg tijd, enz." En toch zijn er alleenstaande moeders die door India trekken met een jong kind in de arm, zijn er mensen die tijdens hun reis een baantje zoeken om verder te kunnen reizen.
Deze mensen zochten geen excuses. Ze wilden het doen en vonden een manier. Ze zijn niet slimmer, beter opgeleid of capabeler dan jij. Ze wilden het gewoon en gingen ervoor. Dus je moet jezelf eerlijk afvragen, waarom doe je niet wat je wilt doen? Wil je het echt doen?
Beleef de kleine dingen in het leven, want op een dag kijk je terug op je leven en realiseer je je dat zij de grote dingen bleken te zijn.
Wat houdt je tegen?
Vaak is het gebrek aan inspanning om na te streven wat je "wilt" een onbewuste dekmantel met diepere redenen. De meest voorkomende redenen zijn twijfel aan jezelf, angst en gehechtheid.
Twijfel aan jezelf overkomt iedereen, zelfs mensen die een duik nemen in nieuwe ervaringen. Je moet leren volharden ondanks twijfel aan jezelf. Dappere mensen zijn geen mensen die zonder angst lopen, maar ze lopen ondanks angst. Ze luisteren niet naar die interne stem die hen vertelt dat ze dat niet kunnen. Ze begrijpen dat hun gedachten niet van hen zijn en ze luisteren niet naar alles wat hun gedachten zeggen. Train je geest om naar jou te luisteren, niet naar je gedachten.
Een ander veelvoorkomend probleem is dat we vast komen te zitten in het comfort van het leven. Na al je harde werk heb je eindelijk de woonsituatie die je wilde hebben. Je woont in een fijne woning in een nette buurt met je favoriete winkels binnen een paar minuten en je favoriete restaurant om de hoek. Je voelt je comfortabel.
Je identificeert je met je levensstijl. Deze identificatie is je zelfopgelegde gevangenis; jij bent de cipier en de gevangene. Je klampt je vast aan deze identificatie. Je kunt je niet voorstellen dat je anders gaat leven (tenzij het op een hoger comfort/economisch niveau is natuurlijk). Omdat je zo hard hebt gewerkt om dit niveau te bereiken, heb je het gevoel dat het een negatief zou zijn om deze identificatie los te laten, zodat je met al je macht volhoudt.
Deze identificatie weerhoudt je ervan het leven te verkennen en flexibel te zijn. Het stelt economie en comfort boven ervaring en groei. Het traditionele stereotype leven is niets meer dan groeiachterstand. Naar dezelfde baan gaan, dag in dag uit hetzelfde leven leiden en geen nieuwe ervaringen opdoen. Een nieuwe ervaring is hoe te leren en te groeien. Door de wereld te grijpen, leer je de wereld te be-grijpen.
De meeste mensen zijn niet bang voor wat er zal gebeuren als ze nieuwe ervaringen opdoen, ze zijn bang om los te laten wat ze hebben. Angst zit niet in het onbekende, maar in het loslaten van het bekende.
Welke nieuwe dingen leer je over jezelf als je doorgaat met dezelfde patronen en ervaringen?
Ik heb het niet alleen over identificatie met een bepaalde levensstijl, maar identificatie in het algemeen. We zien mensen iets doen en zeggen: "Dat zou ik nooit kunnen." We beperken onze ervaringen in het leven op deze manier. Als we ons niet kunnen voorstellen dat we het doen, doen we het niet. Denk echter eens aan alle mogelijkheden in deze wereld.
Elke identificatie is een belemmering voor ware vrijheid. Telkens wanneer je zegt: "Ik ben...", wees dan heel voorzichtig met wat volgt. Identificeren met het tijdelijke is vals en brengt lijden met zich mee. Je bent niet je cultuur, religie, nationaliteit, sekse. Je bent een spiritueel wezen met een menselijke ervaring. Je natuurlijke staat is liefde. Dit zou je enige identificatie moeten zijn: de uitdrukking van liefde.
De slachtoffermentaliteit
Je verschuilen achter verantwoordelijkheden, gebrek aan middelen, capaciteiten, enz. is de slachtoffermentaliteit. Je kunt elke ervaring opdoen die je wilt, ondanks verantwoordelijkheden, gebrek aan middelen, enz. Al deze excuses maken deel uit van de slachtoffermentaliteit: denken dat dingen je overkomen.
Zelfs deze zin, “laat je door niemand tegenhouden”, is slachtoffer denken. Niemand kan je namelijk tegenhouden, behalve jijzelf. Het is waar dat het misschien niet comfortabel of gemakkelijk is om sommige ervaringen te beleven, maar dat maakt deel uit van de ervaring.
Zelfs als we mensen aanmoedigen, behandelen we ze als slachtoffers: “Moge je dromen uitkomen” betekent niets anders dan ik hoop voor je dat je dromen uitkomen.
Ik geef er de voorkeur aan: “Moge je het leven van je verbeelding creëren”. Dit is proactief. Dit is aan jou om te doen.
Hoe meer je loslaat, hoe mooier het leven wordt. Moge je verbeelding je pad verlichten!
Jij hebt het in je je! Je vindt het in jezelf.
Dingen loslaten heeft mij tot nu toe een rijker, wijzer en gelukkiger mens gemaakt. Ik wens jou dit ook toe.
Wil jij ook graag iets loslaten, maar weet je niet hoe? Ik nodig je graag uit in mijn "The Tailored Man in Blue, it is you" showroom voor een inspirerende kennismaking.
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :)
“Maak maatwerk van je leven” en word TAILOR over je eigen bestaan en bewustzijn, zodat je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld.
Verbind, Leer en Inspireer en Groei met Stijl in je Maatpak en word de TAILOR over je eigen leven!
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld.
Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over zijn eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.
Met de BLUES training en het TAILORING model helpt Edgar ambitieuze vrouwelijke coaches, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.
Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.
“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de mens in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!
Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig.
Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?