30 november 2021 

Hoe vitaal en gelukkig is jouw bedrijf?

Speel samen, participeer en beloon


Speel samen, Participeer en Beloon!


Tegenwoordig moeten bedrijven veel doen om de favoriete werkgever te worden en te blijven. Het binnenhalen van talent vraagt om veel creativiteit op het gebied van werknemers voordelen. Er kan veel worden gedaan om de medewerker betrokken te houden bij het bedrijf: betaalde vrije tijd, een sabbatical, flexibele werktijden, thuiskantoor, kinderopvang, vervolg- en bijscholing, gesubsidieerde studies bij bekende universiteiten, hippe werkplekken, gratis lekker en gevarieerd kantine eten, was service, gratis toegang tot sportscholen, zwembaden en/of sauna's in de buurt enzovoort. Er is tegenwoordig geen enkele limiet.


“Voordelen moeten echter niet alleen gericht zijn op het plezier en het comfort van de werknemer…”


Een substantieel deel van de lijst met personeelsbeloningen van het bedrijf zou gericht moeten zijn op de gezondheid en vitaliteit van de medewerkers. Succesvolle medewerkers zo lang mogelijk bij het bedrijf houden heeft alleen zin als deze medewerkers gezond zijn en kunnen presteren. Werkgevers doen hiermee dus niet alleen hun werknemers een plezier, maar ook zichzelf!


Een vitaal bedrijf met gezonde en gelukkige medewerkers. Dat willen we allemaal, want dat betekent ook meer productiviteit, meer succes en dus meer omzet. 

Bedrijven hebben deze trend inmiddels herkend. Het is niet alleen in hun eigen voordeel om gezonde werknemers te hebben, het is ook een onderwerp dat mooi kan worden geïntegreerd in het aanbod van arbeidsvoorwaarden van een bedrijf. Sommige corporate bedrijven hebben zelfs Vitality Managers aangesteld om ervoor te zorgen dat de medewerkers op de goede weg zijn en dat er bewustwording ontstaat. Anderen huren gezondheids- en vitaliteitscoaches in voor hun medewerkers. Aan de medewerkers kunnen tal van activiteiten worden aangeboden en alles moet zo laagdrempelig mogelijk gehouden worden: work-outs, hardloop- en fietsteams, kookworkshops, vitaliteits- en gezondheidscursussen, dieet groepen en ga zo maar door. Maar één ding is vrij duidelijk:


“Het volstaat niet om een aantal activiteiten aan te bieden. Het begint allemaal met de bedrijfscultuur en de teamdynamiek.”


Zolang een medewerker die een verandering in levensstijl wil doorvoeren zich niet veilig, begrepen, gehoord en gesteund voelt, zal geen enkel gezondheids- en vitaliteits aanbod ter wereld hem/haar succes opleveren. 


Afgelopen vrijdag was Mira Overkleeft - de Bruin mijn gast in “The Tailored Man in Blue, it is you” podcast. Mira is vanaf 1994 als zelfstandig ondernemer op zoek naar duurzame vitaliteit. Haar overtuiging is dat de manier van denken (over jezelf) vele malen belangrijker is dan welke methodiek dan ook. Vanuit deze gedachte is Phileas en Fitspel ontstaan. 
  



Phileas Fit heeft 3 overtuigingen, waarmee we medewerkers fitter krijgen en daarmee duurzaam inzetbaarheid vergroten. 


Overtuiging 1: Samen spelen leidt tot synergie


Dit is de visie van Phileas: Samen spelen leidt tot synergie en daarmee tot een groter resultaat. Waarom wij mensen nu nog bestaan en de dinosaurus niet? Omdat wij hebben geleerd dat de beste overlevingskans uit samenwerken bestaan. En samenwerken leidt tot geloof in jezelf.


Het was je opvoeder die je overtuigde dat je kon fietsen, waardoor je doorging totdat je het kon. Het was je geliefde die zei hoe mooi je was, waardoor je nog meer ging stralen. Het was die leidinggevend die je vertrouwen schonk in je nieuwe functie. Geloof in zelf kan pas ontstaan, wanneer deze gevoed wordt door anderen die in jou geloven. We hebben de ander nodig. We moeten het samen doen. 


"Geloof in zelf is de basis voor zelfeffectiviteit"
 En deze wordt gevoed door ervaringen, omgevingsfactoren en sociale factoren.

Geloof in zelf kan daarom alleen bestaan in relatie tot de/het ander(e).

Of te wel: Participatie. Participatie wordt vergroot door iets te doen wat als leuk wordt ervaren.


Overtuiging 2: Participatie is de sleutel tot motivatie


Participatie betekent actieve deelname. Het gaat dan vooral om het woord actief.  Zonder deze toevoeging spreken we niet over participatie, maar enkel over deelname. Een deelnemer kan meedoen met een activiteit, maar met zijn gedachte totaal ergens ander zijn. Een participant doet mee met de activiteit in volle bewustzijn.


Participatie vraag focus en focus kost energie. Het ligt in onze genen om energie te willen besparen. Een participant zal daarom alleen participeren wanneer hij of zij het belang van deze actieve deelname in ziet. Een werknemer verschilt hier niet in ten opzichte van een manager of CEO. We vragen ons allemaal af: what's in it for me?


Een werknemer die naar zijn werk gaat enkel om geld te verdienen is een deelnemer in het werkproces. Een werknemer die naar zijn werk gaat om het bedrijf te versterken is een participant. Een werknemer die meedoet aan een vitaliteitsprogramma omdat dat goed staat bij het volgende evaluatiegesprek is een deelnemer. Een werknemer die meedoet aan een vitaliteitsprogramma omdat hij of zij inziet dat hij of zij er beter van wordt is een participant.


Alleen participatie kan leiden tot de eerste overtuiging: synergie is meer resultaat. Een leidinggevende doet er dus goed aan om regelmatig te luisteren naar de werknemer. Geef steun en help belang te vinden in zijn of haar werkzaamheden. Hiermee worden niet alleen extrinsieke motivatoren (wat is mijn target -> resultaatgerichtheid) gestimuleerd, maar ook de belangrijke intrinsieke motivatoren (wat kan ik hier van leren -> procesgerichtheid).
Blogfoto


Overtuiging 3: Het belang van belonen (i.p.v. straffen)


Net als bij opvoeding van kinderen is ook bij motivatieverbetering bij volwassenen bewezen dat je met belonen veel meer voor elkaar krijgt dan met straffen. Of iets ons motiveert, wordt beslist in onze hersenen. Het limbisch systeem in ons brein reageert op het fijne gevoel van een beloning of de pijn van een straf, en beïnvloedt daarmee ons vermogen iets te leren en tot beslissingen te komen. 


Een beloning komt niet vanzelf. Je moet hier wel iets voor doen. Om iets uit het leven te halen als een prestatie, een promotie of een positief contact die leidt tot vriendschap, moet je wel wat doen. Het vraagt om handelingen. Onze hersenen hebben zich hierop aangepast. Als we iets goeds verwachten komt er in ons hersenen een soort van ‘go-signaal” dat ons letterlijk aanzet te handelen, te bewegen. Beloning in het vooruitzicht zet ons dus letterlijk in beweging. Dat is wat  Phileas Fit wil bereiken.


De drieluik spelen, participatie en beloning is waar Phileas Fit in gelooft.

𝐏𝐨𝐬𝐢𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐞𝐢𝐭 𝐤𝐚𝐧 𝐣𝐞 𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐭𝐞 𝐥𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐭𝐢𝐞𝐟 𝐭𝐞 𝐙𝐈𝐉𝐍.

Het leven is niet altijd maakbaar. Jij bent wel de enige die het leven zin kan geven. Zingeving zou daarom de basis moeten zijn voor het streven naar meer vitaliteit.

Phileas Fit is een vitaliteitsreis. Het doel is samen sterker te worden (in plaats van elkaar te verslaan). Beweeg meer, eet gezonder, ontspan beter en win mooie prijzen!


Wil jij een vitaal en gelukkig bedrijf? Kijk dan eens op www.phileas.fit 


Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :)
Blog foto


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld. 


Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, directeuren, ondernemers en leidinggevenden in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over hun eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.


Met de BLUES training en het TAILORING concept helpt Edgar CEO's, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers o.a. hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.


Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.


“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!


Maak maatwerk van je leven en word de TAILOR over je eigen leven. 


Het TAILORING concept omvat de volgende stappen: Word de tailor over .......


1. Je Talenten en Transformatie

2. Je Attitude en Authenticiteit

3. Je Imago en Identiteit 

4. Je Persoonlijk Leiderschap

5. Je Continue Ontwikkeling

6. Je Relaties en Resultaten7. Je Invloed en Impact

8. Je Netwerk en Nieuwe klanten

9. Je Groei, Geluk en Gezondheid


Het is mijn missie om je te helpen "maatwerk van je leven” te maken, zodat je de TAILOR wordt over je eigen bestaan en bewustzijn en je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld. 


Trotse vriend



 


 


Over de schrijver
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft het T.A.I.L.O.R.I.N.G. model ontwikkeld. Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen: “Maak maatwerk van je leven" “The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! Het gaat om jou! Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig. Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?
Reactie plaatsen