23 november 2021 

Waarom je tijd moet maken voor zelfreflectie.

Zelfs als je er een hekel aan hebt.


Als Experience Tailor heb ik in de afgelopen twee jaar veel over mezelf nagedacht.

Wie ben ik nou echt? Wat doe ik nou precies? Wat wil ik nou echt? Hoe ga ik dat wat ik echt wil ontwikkelen? Maatwerk van je leven maken kan niet zonder reflectie.

Dit zorgvuldig nadenken over mezelf, reflecteren, zorgt voor nieuwe inzichten. Dit reflecteren omvat de bewuste overweging en analyse van mijn overtuigingen en acties met het doel om te leren.


Reflectie geeft het brein de kans om te pauzeren te midden van de chaos, observaties en ervaringen te ontwarren en meerdere mogelijke interpretaties te overwegen en betekenis te creëren. Deze betekenis wordt leren, wat vervolgens kan leiden tot toekomstige denkwijzen en acties. Voor leiders is deze 'betekenisgeving' cruciaal voor hun voortdurende groei en ontwikkeling.


Als reflectie zo nuttig is, waarom doen veel leiders het dan niet? 

Veel leiders weten niet hoe ze moeten reflecteren en begrijpen het proces niet. Uiteindelijk heeft iedereen blinde vlekken en wil je graag weten waar die van jou zitten.


Afgelopen vrijdag was Juri Hoedemakers mijn gast in “The Tailored Man in Blue, it is you” podcast. Juri is expert op het gebied van (zelf)reflectie en heeft aan de Erasmus Universiteit een prijswinnend reflectiemodel ontwikkeld. Hij Heeft als eerste een gedetailleerde en uitgewerkte wetenschappelijke verbinding gelegd tussen het hedendaagse management en de hofnar van vroeger. Als verbinder, coach en inspirator heeft hij een fascinatie voor de driehoek: leidinggevenden, burn-outs en werkgeluk en (zelf)reflectie. Juri geeft mensen een Reflectie Experience. Hij dompelt de deelnemers onder in de wereld van reflectie. Hij houdt hen op een humoristische manier een spiegel voor waardoor ze zichzelf beter leren kennen. 


 In deze reflectie experience heeft Juri de rol van de HOFNAR opnieuw geïntroduceerd. 


De hofnar heeft volgens Juri 16 functies. Alle rollen van de hofnar komen terug op de werkvloer. Alleen zijn ze uitgekristalliseerd of hebben ze een andere naam gekregen. De 16 rollen die hier van toepassing zijn, zijn:


De hofnar als entertainer

De hofnar als adviseur / raadgever

De hofnar als criticus

De hofnar als satiricus

De hofnar als (politiek) spion

De hofnar als vertrouweling

De hofnar als bemiddelaar / buffer / schakel

De hofnar als flapuit

De hofnar als beste vriend en maatje

De hofnar als zondebok

De hofnar als coach / leraar -> de Narren spiegel

De hofnar als de onderhandelaar

De hofnar als de sfeerbeheerder

De hofnar als de observeerder / toezichthouder

De hofnar als de allesweter / Google / Encyclopedie


De hofnar als statussymbool. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over Juri Hoedemakers en zijn HOEDEMAKERS reflectie model? Luister dan naar onze podcast of bezoek www.jurihoedemakers.nl.


  


Voor de broodnodige reflectie heb je kritische mensen om je heen nodig. Wat je nodig hebt, is een hofnar. De hofnar was eeuwenlang degene die het reflectieve vermogen van de koning vergrootte.


Juri Hoedemakers en Jort Verhage schreven onlangs historie door na 232 jaar na de Franse Revolutie door AFAS als de eerste échte hofnarren in dienst te treden.


Ieder mens blinde heeft vlekken en het is gevaarlijk om alleen jaknikkers om je heen te verzamelen. Want wie wijst jou dan op je fouten? Wie vertelt jou de onverbloemde waarheid? Wie houdt jou een spiegel voor? Voor de broodnodige reflectie heb je kritische mensen om je heen nodig. Wat je nodig hebt, is een hofnar. 


Drs. hofnar en Mr. hofnar


Drs. Hofnar Juri Hoedemakers en Mr. Hofnar Jort Verhage gekleed door Edgar N.


Reflecteren helpt je om je vaardigheden te ontwikkelen en hun effectiviteit te evalueren, in plaats van gewoon door te gaan met dingen te doen zoals je ze altijd hebt gedaan. Het gaat erom op een positieve manier te vragen wat je doet en waarom je het doet en vervolgens te beslissen of er een betere of efficiëntere manier is om het in de toekomst te doen.


Enkele belangrijke vragen die je jezelf kan stellen zijn: 


Wat vermijd je?

Hoe help jij je collega's om hun doelen te bereiken?

Hoe help of belemmer je hun vooruitgang?

Hoe zou je kunnen bijdragen aan je minst plezierige relatie op het werk?

Hoe had je effectiever kunnen zijn in een recente vergadering?


Er zijn diverse reflectie processen en het is belangrijk datgene te kiezen dat past bij jouw voorkeuren. Veel mensen reflecteren door in een dagboek te schrijven. Als je dat vreselijk vindt, maar liever met een collega praat, overweeg dat dan. 

Zolang je nadenkt en niet alleen maar kletst over de laatste formule 1 race of klaagt over een collega, is je aanpak aan jou. Je kunt tijdens een reflectieproces zitten, lopen, fietsen, staan, alleen of met een partner reflecteren, schrijven, praten of denken. 


De meeste leiders worden gedreven door hun agenda. Plan dus bedenktijd in en verbind je er vervolgens aan deze te houden. En als je merkt dat je het probeert over te slaan of te vermijden, denk daar dan eens over na.

Als een uur reflectie te veel lijkt, probeer dan 10 minuten. De belangrijkste drijfveer voor positieve emoties en motivatie op het werk zijn het boeken van vooruitgang bij de taken die voorhanden zijn. Bereid jezelf voor om vooruitgang te boeken, ook al voelt het klein.


Ga vervolgens eens terug naar de lijst met vragen en verken ze. Wees stil en denk na. Overweeg meerdere perspectieven. Kijk naar het tegenovergestelde van wat je aanvankelijk gelooft. Je hoeft niet al je gedachten leuk te vinden of het ermee eens te zijn. Denk gewoon na en onderzoek je denken.


Voor de meeste leiders kan een gebrek aan verlangen, tijd, ervaring of vaardigheid reflectie in de weg staan. Overweeg om samen te werken met een collega, therapeut of coach om je te helpen tijd vrij te maken, goed te luisteren, een denk partner te zijn en je verantwoordelijk te houden.

Ondanks de uitdagingen voor reflectie, is de impact duidelijk. 




"Volg effectieve actie met stille reflectie. Uit de stille reflectie zal nog effectievere actie komen.”



Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reacties! En wil je aub deze blog met jouw relaties delen? Dat waardeer ik enorm en alvast enorm bedankt! Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk :)


Blog foto


Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft zijn eigen TAILORING model ontwikkeld. 


Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, directeuren, ondernemers en leidinggevenden in verschillende branches. Hij verkoopt niet alleen stijlvolle maatkleding, maar helpt mannen de TAILOR te worden over hun eigen leven. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen. Als je dit goed verpakt, zal je meer mensen aantrekken en respect afdwingen.


Met de BLUES training en het TAILORING concept helpt Edgar CEO's, sprekers, ondernemers, kunstenaars en entertainers o.a. hun levensverhaal, levenslessen en boodschap aan de wereld te ontwikkelen en helpt hij ze aan een nieuwe magnetiserende brandstory.


Hiermee vinden ze meer vrijheid om zichzelf te zijn, trekken ze meer mensen/klanten aan, hebben ze meer energie en zijn ze zelfverzekerder, hebben ze een betere relatie met hun publiek en ontwikkelen ze een uniek authentiek personal brand vanuit hun eigen levenslessen.


“The Tailored Man in Blue. It is You". Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! In een pak zitten een hart en een ziel, het gaat om jou!


Maak maatwerk van je leven en word de TAILOR over je eigen leven. 


Het TAILORING concept omvat de volgende stappen: Word de tailor over .......


1. Je Talenten en Transformatie

2. Je Attitude en Authenticiteit

3. Je Imago en Identiteit 

4. Je Persoonlijk Leiderschap

5. Je Continue Ontwikkeling

6. Je Relaties en Resultaten

7. Je Invloed en Impact

8. Je Netwerk en Nieuwe klanten

9. Je Groei, Geluk en Gezondheid


Het is mijn missie om je te helpen "maatwerk van je leven” te maken, zodat je de TAILOR wordt over je eigen bestaan en bewustzijn en je vrijheid vindt in jezelf en dat durft te delen met de wereld. 


Trotse vriend


Over de schrijver
Edgar Nijdam startte in 1998 zijn eigen bedrijf Edgar N. Lifestyle for Men. Naast bekende topmerken ontwikkelde Edgar zijn eigen merk Edgar N. Na een eerste breakthrough in Zwitserland ontstond een nieuwe formule, “Tailormade for Men”. Confectie werd vervangen door maatkleding. Edgar heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als Authentic Personal Branding spreker en heeft het T.A.I.L.O.R.I.N.G. model ontwikkeld. Vandaag de dag werkt Edgar met CEO's, ondernemers, leidinggevenden, coaches en influencers in verschillende branches. Met al zijn ervaring in Experience Tailoring, is hij erachter gekomen dat geen enkel individu hetzelfde is; iedereen heeft een uniek doel en iedereen is hier aanwezig om zijn unieke doel te vervullen. Weet je wat dit is en hoe je dit naar de wereld kunt communiceren? Met jouw verhaal, levenslessen en boodschap kun je het verschil maken in het leven van anderen: “Maak maatwerk van je leven" “The Tailored Man in Blue. It is You. Het gaat niet alleen om het pak, het gaat om de man in het pak! Het gaat om jou! Samen gaan we de wereld een beetje mooier maken. Jij hebt het talent om te transformeren. Met jouw aandacht, attitude en authenticiteit weet je de juiste mensen aan te trekken. Jij hebt het imago dat inspireert. Jij neemt de leiding neemt over je eigen, zodat je de leider wordt van je eigen toekomst. Je ontwikkelt je continu. Op deze manier bouw je aan duurzame resultaten en relaties. Met jouw authentieke personal brand en verhaal maak je impact. Je onderscheid je en valt op in je groeiende netwerk. Je doet waar je goed in bent en leeft je potentieel en dit maakt je gelukkig. Het is mijn missie om een stijlvol, authentiek en inspirerend netwerk op te bouwen, waar mee we een podium creëren en miljoenen mensen kunnen helpen en inspireren. Kan ik jou verwelkomen in mijn netwerk?
Reactie plaatsen